معرفی جامع آزمون دولینگو (Duolingo) و تفاوت های آن با آزمون آیلتس و تافل

نام دولینگو برای بسیاری از مشتاقان یادگیری زبان انگلیسی آشنا بوده و از طریق نرم‌افزارهای آموزش انگلیسی در رابطه با آن اطلاعات کلی به دست آورده اند. اما آن چیزی که این روزها دولینگو را بیشتر بر سر زبان‌ها انداخته، نه آموزش زبان انگلیسی، بلکه یک آزمون استاندارد است که از داوطلبان گرفته شده و اعتبار آن روز به روز در حالا بالا رفتن است. مطلب زیر نیز در جهت معرفی هرچه بیش‌تر این آزمون جمع آوری شده است:

آزمون مهارت زبان انگلیسی دولینگو چیست؟

آزمون مهارت زبان انگلیسی دولینگو آزمونی رایانه محور و تطبیقی است که مهارت متقاضیان بین‌المللی (که زبان مادری آنها انگلیسی نیست) را در زبان انگلیسی می‌سنجد و به علت مزایایی که دارد، به شدت در حال گسترش است.

منظور از کلمه “تطبیقی”  در آزمون دولینگو چیست؟

همه چیز به ارتباط بین سوالات آزمون مربوط می‌شود. در واقع هر سوالی که در این آزمون تطبیقی می‌بینید، به عملکردتان در سوال قبلی بستگی دارد. یعنی همینطور که به سوالات پاسخ درست می‌دهید، آزمون دشوارتر می شود. تا زمانی که پاسخ‌هایتان درست باشد، سطح دشواری سوالات بالا می رود. اگر هم اشتباه پاسخ دهید، سوالات آسان می‌شوند تا دوباره بتوانید پاسخ صحیح دهید و این فرآیند تا پایان آزمون ادامه خواهد داشت.

به عبارت دیگر، ایده آزمون‌های تطبیقی این است که سطح سوالات با توانایی شما همسو باشد و دقیق‌تر از آزمون‌های سنتی مهارت‌های متقاضی را بسنجد. دولینگو به بهترین شکل در همین مسیر گام برمی‌دارد.

ساختار آزمون دولینگو چگونه است؟

این آزمون سه بخش دارد.

  1. مقدمه سریع: مقدمه‌­ای است که قوانین و الزامات دولینگو را معرفی می کند (بارم ندارد). (10 دقیقه)
  2. سوالات تطبیقی: قسمت اصلی آزمون همین بخش است که از طریق پرسش‌های بارم‌بندی شده، مهارت‌های شنیداری، گفتاری، خواندن و نگارشی داوطلب را می‌سنجد. (25 دقیقه)
    هدف از این بخش از سوالات، ارزیابی دایره لغات زبان انگلیسی شما، دانش دستور زبان و گرامر، تلفظ استاندارد، توانایی خواندن و نوشتن و سنجش مهارت‌های شنیداری شما می‌باشد. ترتیب سوالات در این بخش کاملا تصادفی است، اما دو سوال آخر استثنا هستند؛ پاسخ نوشتاری سوال نخست بین 50 تا 100 کلمه و پاسخ سوالات مهارت گفتاری بین 30 تا 90 ثانیه است.
  3. مصاحبه ویدئویی و نمونه نگارش : در این قسمت از شما خواسته می‌شود تا به تعدادی سوالات که لزوما پاسخی قطعی ندارند، جواب دهید. اگرچه این قسمت بارم ندارد اما پاسخ ها به موسساتی که امتیازتان را دریافت می‌کنند (برای ارزیابی وضعیت زبان شما) فرستاده می‌شود؛ در نتیجه بخشی حائز اهمیت است. (10 دقیقه)
    این بخش قسمت نهایی آزمون است و داوطلب دو کار اصلی برای انجام دادن دارد: اول اینکه به موضوع انتخابی خود و به صورت فایل ویدئویی (شفاهی) در حد 1 تا 3 دقیقه به موضوع انتخاب خود پاسخ دهید. دوم اینکه بین 3 تا 5 دقیقه فرصت دارید تا به موضوع انتخابی خودتان نوشتاری پاسخ دهید. همچنین برای هریک از این دو بخش 30 ثانیه فرصت دارید تا موضوعات را بخوانید، انتخاب خود را انجام دهید و به پاسخ خود فکر کنید. همانطور که بیان شد، این بخش نمره ندارد، اما پاسخ شما به موسسات دریافت کننده امتیاز و نمره نهایی، فرستاده می‌شود.

تصحیح آزمون مهارت زبان انگلیسی دولینگو چگونه است؟

آزمون مهارت زبان انگلیسی دولینگو توانایی متقاضی در زبان انگلیسی را با استفاده از مقیاسی با گستره 10 تا 160 می‌سنجد در پنج سطح زیر، دانش داوطلب در زبان انگلیسی را تعیین می‌کند:

قوانین آزمون دولینگو

طبعا به عنوان آزمونی که از خانه قابلیت شرکت کردن داشته و احتمال تخلف‌ های گسترده در آن وجود دارد، قوانین زیادی برای برگزاری هرچه بهتر دولینگو وضع شده است. مثلا آنکه شما باید در اتاقی ساکت و روشن، کاملا تنها باشید و گوش‌هایتان نیز مشخص بوده و با چیزی پوشانده نشده باشند. نباید از عینک دودی و هدفون استفاده کنید و حق استفاده از وسایل نوشتاری و کاغذ را ندارید.

اگرچه ظاهر برخی از این قوانین با خود آزمون ارتباطی ندارد، اما وجود آنان به حفظ وجهه آزمون و اعتبار نمرات شما در دانشگاه‎های مختلف کمک می‌کنند. به همین خاطر دولینگو در مورد قوانین خود سختگیری بسیاری داشته و اگر برخی از قوانین زیر پا گذاشته شوند (برای مثال اگر از تلفن همراه استفاده کنید) ازهرگونه امتحان مجدد منع خواهید شد. لیست کامل قوانین در اینجا آورده شده است.

  • برای انجام  این آزمون تنها از یک آدرس ایمیل یا حساب کاربری دولینگو می ‌­توانید استفاده کنید و اگر حساب کاربری دومی دارید، مسدود خواهد شد.
  • استفاده از افزونه­‌های Plug-in یا Add-on مانند (Grammarly) بر روی مرورگر مجاز نیست.
  • یادداشت برداری غیرمجاز است و درصورتی که در هنگام برگزاری آزمون انگلیسی دولینگو چیزی بنویسید، نتیجه آزمون شما صادر نشده و دیگر مجاز به انجام دوباره آزمون نخواهید بود.
  • همچنین اگر وب‌کم شما در محلی قرار دارد که در مرکز فوقانی مانیتور نیست، ممکن است پیغام دریافت کنید.دوربین باید مستقیماً در بالای مانیتور و در مرکز آن قرار بگیرد.
  • استفاده از تلفن یا گوشی موبایل غیرمجاز است. استفاده از آی پد، تبلت و دیگر دستگاه­‌های هوشمند برای انجام آزمون غیرمجاز است.
  • اگر به هردلیلی، مانند، اشکالات فنی یا قطع اینترنت در زمان آزمون، آزمون شما تکمیل نشد، مجاز هستید آزمون را در زمان دیگری مجددا انجام دهید، و برای شما انجام تنها یک بار آزمون محسوب می‌­شود.

دولینگو از چه طریقی می‌تواند از تخلفات باخبر شود؟ ضمانت اجرای تقلب در آزمون چیست؟

نرم افزار آزمون دولینگو قادر است به محض شروع امتحان صفحه نمایش‌تان را ضبط کند. این نرم افزار همچنین پروتکل‌هایی دارد که به محض ترک صفحه مرورگر آزمون و بازکردن صفحه جدید، مورد تخلف را تشخیص داده و هشدار می‌دهد.

همانطور که در قسمت قوانین و مقررات آزمون انگلیسی دولینگو آورده شده، دولینگو این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که نتایج آزمون را در صورت وقوع تخلف تصدیق نکرده و حتی امتحانات قبلی فرد متخلف را نیز باطل اعلام کند، بدون این که پولی بازگرداند. همچنین بسته به میزان تخطی، ممکن است شرکت کنندگان حتی به صورت دائمی از آزمون دولینگو محروم شوند.

چه دانشگاه‌هایی نمره  این آزمون را معتبر تلقی کرده و می‌پذیرند؟

تعداد دانشگاه‌هایی که نمره دولینگو را به عنوان جانشینی برای تافل یا آیلتس مورد قبول قرار می‌دهند، در حال افزایش است. تا زمان نگارش این مطلب اما تعدادی از برترین دانشگاه‌های جهان مثل ییل، NYU، کلمبیا ، کنکوردیا و … دولینگو را معتبر تلقی می‌کنند.

لیست کامل دانشگاه‌هایی که نمره آزمون دولینگو را تائید می‌کنند. www.duolingo.com/institutions

هزینه شرکت در این آزمون چقدر است؟

شاید به جرئت بتوان گفت که بزرگ‌ترین حسن دولینگو نسبت به دو رقیب قدرتمندش (تافل و آیلتس) هزینه کم‌تری است که داوطلب باید پرداخت کند؛ چیزی حدود 50 دلار یعنی حدود یک چهارم هزینه‌ای که برای شرکت در آیلتس یا تافل باید پرداخت کرد.

در نهایت؛ دولینگو واقعا چه تفاوت‌هایی با تافل و آیلتس دارد؟

  1. اگر اتاقی ساکت و پرنور و اینترنت پرسرعت دارید، برخلاف تافل و آیلتس می‌توانید از خانه و به سهولت در آزمون دولینگو شرکت کنید و نیازی به حضور در مکانی مخصوص وجود ندارد. (توصیه می‌کنیم الزامات فنی آزمون دولینگو را از قبل مطالعه کنید.)
  2. دولینگو ارزان‌تر است (حدود 50 دلار) و می‌توانید نمره خودتان را بدون هزینه اضافی به دانشگاه‌های بسیاری بفرستید. این در حالی است که مثلا تافل بین 160 تا 250 دلار هزینه دارد و برای ارسال نمرات به بیش از چهار موسسه، باید 20 دلار پرداخت کنید.
  3. آزمون دولینگو 45 دقیقه زمان می‌برد اما آزمون‌های تافل و آیلتس تا 3 ساعت به طول می‌انجامند.
  4. نمرات دولینگو بعد از 48 ساعت اعلام می‌شود اما اعلام نمرات تافل و آیلتس 10 تا 15 روز طول می‌کشند.
  5. شرکت در دولینگو محدودیت دفعات ندارد و تنها باید بین هر کدام سی روز فاصله وجود داشته باشد.
  6. آزمون دولینگو در پایان خود پرسشی ویدئویی دارد که اجازه می‌دهد تا مسئولان پذیرش دانشگاه‌ها انگلیسی صحبت کردن متقاضیان را ببینند و بشنوند. چنین امکانی برای دو آزمون آیلتس و تافل ممکن نیست.

آیا می‌توان قبل از شرکت در آزمون واقعی دولینگو در آزمونی تمرینی شرکت کرد؟

یکی از ویژگی‌های جذاب این آزمون آن است که متقاضی می‌تواند در وب‌سایت دولینگو از آزمون‌های تمرینی (تا چند بار) استفاده کند. چندین بار شرکت در آزمون آزمایشی باعث می‌شود تا با انواع سوالات تطبیقی آشنا شوید و سطح آمادگی خود را بالا ببرید. همچنین وجود تایمری در قسمت بالا / سمت چپِ سوالات، به زمان‌بندی شما در آزمون واقعی کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که آزمون تمرینی 30 دقیقه از آزمون اصلی کوتاه‌تر است و اگرچه آزمون تمرینی نمره دارد، اما دقت بالایی (در آن حد که مورد انتظار متقاضی است) نداشته و سوالات کمتری نسبت به آزمون اصلی دارد.