آموزش نگارش انگیزه نامه SOP یا Motivation Letter  مناسب برای اپلای و بورسیه + دانلود نمونه انگیزه نامه

انگیزه نامه که Motivation Letter یا Statement of Purpose نیز خوانده می‌شود، متنی است که توسط متقاضی پذیرش در یک دانشگاه (یا فرصت شغلی) نگارش شده و در آن سعی می‌ شود که هیئت پذیرش براساس نوشته‌ های موجود در آن، تحت تاثیر قرار گرفته و متقاعد شود که نویسنده انگیزه نامه، فردی مناسب برای آن موقعیت تحصیلی (یا کاری) می ‌باشد. از این رو جای تردیدی وجود ندارد که انگیزه نامه یکی از مهم‌ترین بخش‌ های اپلای شما قلمداد می‌شود. به خصوص اگر خواهان بورسیه تحصیلی بوده و یا سعی در اخذ فلوشیپ یا گرنت داشته باشید، انگیزه نامه اهمیت مضاعفی پیدا خواهد کرد. به همین جهت در زیر برخی از نکات مفید و دستور العمل های مورد نیاز برای نوشتن یک انگیزه نامه عالی (به خصوص برای اخذ بورسیه تحصیلی) را بیان می کنیم. این مراحل شامل فرآیندهای قبل از نوشتن نامه، در حین نوشتن نامه و مرحله حیاتی بررسی کار خواهد بود.

سوالاتی که در یک انگیزه نامه باید به آن پاسخ بدید

  • چرا قصد تحصیل در این دانشگاه را دارید؟
  • چرا قصد تحصیل در این رشته را دارید؟
  • چه چیزی درباره این دانشگاه یا کالج برای شما جذاب است که انتخاب کردید؟
  • تجربه شما در زمینه رشته ای که برای آن در حال اقدام هستید، چقدر است؟
  • قصد بدست آوردن چه تجربیات جدیدی در این دانشگاه دارید؟
  • بعد از پایان تحصیل چه برنامه دارید؟
  • آیا می­‌خواهید بدنبال کار آکادمیک و علمی هستید یا به دنبال شغل و کسب و کار هستید؟
  • آیا قصد انجام کار تحقیقاتی با استاد خاصی را دارید؟ در صورتی که پاسخ شما بله است باید آنها را نام ببرید.
  • آیا توانایی خاصی دارید که به درد برنامه ‌های علمی دانشگاه بخورد؟
  • جدا از تحصیل و کار، تفریحات و علاقه‌مندی ‌های ‌شما چیست؟
  • چه ویژگی خاصی دارید که لازم است به دانشگاه اطلاع دهید؟

قبل از نوشتن به سوالاتی که باید در انگیزه نامه خود به آنها پاسخ دهید فکر کنید؛

چرا بورسیه تحصیلی به جای شخص دیگری باید به شما داده شود؟

به طور کلی، دو سوال مهم وجود دارد که باید به آن پاسخ داده شود: چرا شما و چرا این بورسیه تحصیلی که برای پذیرش در آن درخواست می‌دهید به درد هم می‌خورید؟ ایده بسیار خوبی است که قبل از نوشتن نامه انگیزشی خود، این گونه سوالات را در ذهن داشته باشید و به آنها پاسخ دهید. رسم نمودارهای عنکبوتی برای پاسخ گویی به این سوالات بسیار مناسب است، زیرا شما می‌توانید موضوع اصلی را در وسط نمودار قرار دهید و جزئیات و استدلال هایی را که قصد دارید انجام دهید، در اطراف ایده اصلی بگذارید. این کار به توانایی شما کمک می‌کند و به یک طرح کلی برای انجام کارهایتان تبدیل می‌شود.

فراموش نکنید که وب‌سایت های معرفی بورسیه‌های تحصیلی را مدام چک کنید و از آنجا به سایت دانشگاه‌های ارائه دهنده موقعیت‌های تحصیلی رفته و به مطالعه بخشی که ملزومات انگیزه نامه را بیان می‌کند، بپردازید. این کار باعث می‌شود تا آگاه شوید که اساسا موقعیت‌های تحصیلی مختلف که بورسیه‌های متنوعی ارائه می‌دهند، چه انتظاراتی از دانشجویان دارند.

انگیزه نامه شما باید مختصر باشد و حول محور موضوع قرار بگیرد.

هنگام نگارش انگیزه نامه مطمئن باشید که متن شما مرتبط با موضوع مورد نظر است و از موضوع اصلی پرت نمی‌شوید. سعی کنید که به خواننده پاسخ قطعی خود را ندهید و فقط به بیان انگیزه خود بپردازید. همچنین توجه داشته باشید که اکثر سوالات به همان اندازه که ساده هستند، ممکن است دارای معنای اساسی باشند. هنگامی که شما پاسخ به این سوال را که چرا می‌خواهید در این رشته خاص مطالعه کنید را بدهید، باید طوری جواب سوال را بیان کنید که خواننده واقعا بفهمد که شما بهترین نامزد برای دریافت این جایگاه هستید و اگر بورسیه تحصیلی به شما رسید چه کارهای مثبتی انجام خواهید داد.

همچنین شما باید مطمئن شوید که مقدمه‌ای که در انگیزه نامه نوشته می‌شود، مربوط به معرفی خود شما است، زیرا مقدمه انگیزه نامه مهم‌ترین بخش است و خواننده انتظار دارد نکات مهمی را در این بخش مطالعه کند. به یاد داشته باشید شما می‌دانید چه چیزهایی را می خواهید بیان کنید، ولی خواننده انگیزه نامه هیچ دیدگاهی در این زمینه ندارد، پس در حین اینکه شما باید بیشترین جزئیات را بیان کنید، از زیاده‌گویی پرهیز نمایید. مطمئن شوید امتیازاتی را که بیان می‌کنید مختصر، جامع و مفید است.

ساختار انگیزه نامه چگونه است؟

مهم‌ترین بخش هر نامه‌ای بدنه آن است که اصل مطلب در آن بیان شده و ساختار موزونی دارد. در یک انگیزه نامه استاندارد، بدنه بایستی به ترتیب از قسمت‌های زیر تشکیل پیدا کرده باشد:

1. شروع

از آنجا که انگیزه‌نامه شما همراه با ده‌ ها و شاید صد‌ها انگیزه‌نامه دیگر در اختیار چند تن از اساتید بخش پذیرش دانشگاه قرار می‌گیرد، سعی کنید مطلب خود را با حداکثر گیرایی و جذابیت شروع کنید. هر چند باید از مطالب  بی ارتباط با موضوع انگیزه‌نامه پرهیز کنید ، با این حال سعی کنید اشتیاق خود را به تحصیل در دانشگاه مقصد مورد نظر به خوبی شرح دهید. شما می‌توانید مطلب خود را با استفاده از  ضرب المثل‌ و یا سخنان الهام بخش (ترجیحا در زمینه تحصیلی مورد نظر) با ارزش تر نمایید اما توجه کنید، مهمترین نکته نشان دادن علایق واقعی شما است. پس سعی کنید از انگیزه‌های خود در کودکی و شور و علاقه محسوس خود به دانشگاه صحبت کنید.

2. سابقه‌ تحصیلی

در این بخش باید با توجه به گذشته علمی خود به کمیته پذیرش نشان دهید که فردی مناسب برای آن فرصت تحصیلی به‌خصوص هستید. از نمرات {احیانا} بالای خود (به‌خصوص در دروس مرتبط) بگویید و ثابت کنید که گذشته‌ای قابل قبول داشته و فردی تلاشگر در عرصه آکادمیک هستید. نشان دهید که فردی با سابقه تحصیلی شما، به خوبی از پس گذراندن دوره‌های آکادمیک در فرصت‌های آتی نیز برمی‌آید. اگر نقاط ضعفی هم دارید (مثل نمرات پایین) سعی کنید دلیلی منطقی برای آنها ذکر کرده و خاطرنشان سازید که در یک شرایط عادی احتمال تکرار دوباره نتایج ضعیف وجود نخواهد داشت.

3. دلایل انتخاب مقصد موردنظر

بسیار مهم است که دلایل خود برای انتخاب آن موقعیت خاص، آن دانشگاه و آن کشور مدنظرتان را بیان کنید. مشورت با افراد خبره در این زمینه می‌تواند به پخته شدن دیدگاهتان کمک کند. فراموش نکنید که دانشگاه‌ها و کمیته‌های پذیرش آنها اهمیت زیادی به این بخش از انگیزه نامه داده و دلیل انتخاب دانشگاه خود توسط یک دانشجوی بین‌المللی را در کانون توجه خود قرار می‌دهند، از این رو بهتر است که در این باره اطلاعات مناسبی گردآوری کرده و با زبانی مناسب به بیان آنها بپردازید. همچنین جدا توصیه می‌کنیم که از تملق گویی نسب به دانشگاه یا کشور خاص پرهیز کرده و صرفا به بیان تناسب خواسته‌های علمی خود و پوزیشن تحصیلی ارائه شده بپردازید.

4.  بیان تجربیات مرتبط (آکادمیک و شغلی)

پس از توضیح پیرامون سوابق تحصیلی خود، نوبت به توضیح پیرامون تجربیات مرتبط با موقعیت تحصیلی مدنظر می‌رسد. تمامی تجربیات مرتبط خود را نام ببرید، از پروژه‌ها و کارهای تحقیقی خود در کارشناسی بگویید، از کارآموزی ، تجربه کار صنعتی، کارگاهی، نشریه‌ها و دیگر فعالیت های داوطلبانه که برای ارتقای سطح علمی خود در این زمینه انجام داده اید، بنویسید. بسیار مهم است که چیزی را به رخ نکشید، بلکه تجربیات خود را تحلیل کرده و مطالب مفیدی را که از این تجربیات یاد گرفته‌اید مطرح کنید. روش تحلیل تجربیات از خود تجربیات پر اهمیت‌تر است.

5. اهداف‌

هدف‌های کوتاه مدت و بلند مدت خود را بازگو کنید. همانطور که گفتیم هدف‌های متقاضی باید مرتبط با موقعیت تحصیلی بوده و نقطه اتصال آن با آینده علمی و کاری فرد را نشان دهد؛ ترسیم آینده شغلی و آن چیزی که قصد دارید پس از دوران تحصیلی‌تان به آن دست یابید، در نظر کمیته پذیرش بسیار مهم است.

6. نتیجه گیری و قدردانی

خوب است که در پایان و به عنوان خلاصه متن، بار دیگر مناسب بودن موقعیت تحصیلی برای فردی با رزومه خود را شرح دهید. در ادامه نیز با بیانی سلیس و حرفه‌ای از کمیته پذیرش بابت خواندن انگیزه نامه (از میان صدها انگیزه نامه ارسالی) تشکر کنید.

نکته مهم دیگر در نگارش انگیزه نامه استاندارد: در عین مثبت بودن، واقع‌نگر باشید!

واقع‌ نگر بودن به شما کمک می‌کند که در حین نوشتن نامه، خودتان باشید و در مورد هیچ چیزی اغراق نکرده تا در نظر هئیت پذیرش فردی متوهم به نظر نیایید! در مورد آنچه که در حال نوشتن آن هستید، واقعی باشید؛ این ممکن است به شما در به اشتراک گذاشتن بخشی از زندگی خود با افراد دیگر کمک کند، زیرا این انگیزه نامه بیان شخصیت شما است. شما می‌توانید مثال‌هایی از موقعیت‌ هایی که مهارت‌ های مربوطه را در آن کسب کرده‌اید و یا ویژگی ‌های شخصی خود را دریافت نموده‌اید، ارائه دهید. در عین حال به یاد داشته باشید که در مقابل بسیاری از کسانی که دنبال بورسیه تحصیلی هستند، شما باید کامل ‌تر و با دانش ‌تر باشید و این نکته را نشان دهید.

هنگام ارائه مثال‌ها، از زیاده گویی بپرهیزید. کمیته‌های پذیرش بورسیه تحصیلی به دانستن این که زندگی شما چقدر سخت بوده است علاقه مند نیستند، بلکه تنها می‌خواهند بدانند در مقابل چالش‌ها چگونه با آنها روبه‌رو می شوید و چطور با آنها مقابله می‌کنید. اطمینان داشته باشید که خواننده حس نگرش مثبت نسبت به زندگی شما دارد؛ پس به هیچ وجه با دید منفی و اعتماد به نفس پایین نامه خود را نگارش نکنید. شور و شوق و اینکه در طی انجام کاری برای تغییر دنیا هیجان زده می‌شوید، چیزی است که باعث می شود سازمان ها در مورد پول دادن به شما ترغیب شوند.

انگیزه نامه خود را چک کنید؛ اصلاح کردن فقط نگارشی و املایی نیست.

می‌توانید برای بهتر شدن انگیزه نامه خود از افراد بیشتری که ترجیحا سابقه نگارش انگیزه نامه داشته‌ اند، ایده بگیرید. آنها اشتباهات کوچکی را متوجه می ‌شوند و این می‌تواند به شما ایده‌ های تازه ‌ای بدهد. توجه داشته باشید که بررسی املایی نامه خوب است اما تمامی اشتباهات را در انگیزه نامه حل نمی ‌کند و باید به فکر سایر نقاط ضعف احتمالی آن نیز باشید. از افراد توانا در این زمینه کمک بگیرید و از آنها بخواهید که انگیزه نامه شما را بخوانند. از آنها بپرسید که آیا بیان موضوعات در انگیزه نامه شما واضح است، متن به اندازه کافی روان است و ساختار متحد الشکلی دارد یا خیر؟ و اگر در جایی نکته ‌ایی مبهم وجود دارد، بپرسید که آن را چگونه باید اصلاح کنید.

مرور دوباره؛ چند روز به خودتان فرصت دهید و سپس انگیزه نامه را دوباره بررسی کنید.

فرآیند بررسی و مرور مجدد را در فرصت مناسب و با دقت بالا انجام داده و از عجله پرهیز کنید. با هر بار مرور، نکات جدیدی به ذهن شما آمده که می‌توانند جایگزین نوشته‌ های بعضا کم ثمر قبلی شوند. فراموش نکنید که در انگیزه‌نامه ‌ها معمولا مجاز به استفاده از تعداد خاصی کلمه (حداکثر 1500 یا 2000) هستید، پس در استفاده از آنها، نهایت سلیقه را به خرج دهید. مرور متن باعث می‌شود که بهترین ‌ها را انتخاب کنید.